Een meevaller voor H&M: in het eerste kwartaal van 2019 vielen de winstresultaten een pak beter mee dan verwacht. De marges zwellen weer aan en de Zweedse modereus hoeft minder kortingen te geven.
Beter dan verwacht
De winstterugval bij de H&M-groep viel in het afgelopen kwartaal beter mee dan verhoopt. Voor analisten lijken daarmee de eerste tekenen van herstel in zicht te zijn, na moeilijke jaren waarin de modegigant door hevige (online) concurrentie en prijsdruk bleef zitten met grote hopen onverkochte voorraad en ook minder aansluiting vond bij de consument.
“Ons aanhoudende transformatiewerk heeft gezorgd voor sterkere collecties met meer verkopen aan de volle prijs, lagere prijsafschrijvingen en grotere marktaandelen”, laat CEO Karl-Johan Persson weten in een persverklaring. Hoewel de koersverandering op korte termijn een negatieve impact heeft, krijgt de Zweedse kledingverkoper op termijn een snellere, flexibelere en efficiëntere ‘product flow’, aldus de topman.
Tien procent meer omzet
De winst voor belastingen viel voor het zevende kwartaal op rij terug tot 1,04 miljard Zweedse kroon (100 miljoen euro), wat 18 procent minder is dan een jaar eerder. Toch hadden analisten erger verwacht: zij gingen gemiddeld uit van 708 miljoen Zweedse kroon (68 miljoen euro) onder de streep.
Ook de marge ging erop vooruit: de brutomarge steeg licht van 49,9 procent vorig jaar naar 50 procent nu. In het voorbije kwartaal zou de omzet (in lokale munteenheden) bovendien met 10 procent omhoog zijn gegaan, om af te klokken op 51 miljard Zweedse kroon (4,9 miljard euro). Dat is mede te danken aan de lagere prijskortingen die de fast-fashionreus zich kon permitteren.
In de komende periode denkt topman Persson dat het steeds minder prijsverlagingen zal moeten doorvoeren. “De markt is nog instabiel en we zitten in een overgangsperiode, maar we geloven in geleidelijke verbetering”, klinken de vooruitzichten. In maart steeg de omzet alvast met 7 procent.