De H&M Group investeert 18 miljoen euro in het Zweedse fintech-bedrijf Klarna Bank. De bank moet de modegroep een makkelijker en omnichannel betalingssysteem bezorgen.
“Zeer strategische samenwerking”
De specialist in online betalingen sloot al heel wat samenwerkingen af, maar de deal met H&M is voor beide partijen toch een primeur. Het is de grootste partnershipdeal voor Klarna tot nu toe, laat CEO Sebastian Siemiatkowski aan de Financial Times weten. Eerder investeerden Britse e-commerceboetiek Asos en de Zweedse woonwinkelreus Ikea ook al in de betaalspecialist. “Het is een enorme deal. Wat we met H&M gaan doen, is een zeer strategische samenwerking. Het brengt online en offline samen, het haalt er ook de getrouwheidsprogramma’s bij, in alle kanalen en in al hun markten”, legt Siemiatkowski uit.
Zo wil H&M alvast mobiele betalingen mogelijk maken via de smartphone-apps van de modegroep, zowel online als in de fysieke winkels. Klarna moet ook het leverings- en retourproces gaan vereenvoudigen. De uitrol van de nieuwe oplossingen gebeurt eerst in Zweden en het Verenigd Koninkrijk in 2019, waarna de rest van de wereld volgt. “Het ontwikkelen van betalingsoplossingen is een belangrijk onderdeel van de winkelervaring en past daarom goed in onze beleggingsportefeuille”, vertelde topman Daniel Claesson aan de Financial Times. H&M heeft volgens analisten lang te weinig ingezet op online en omnichannel en zag daarom de laatste jaren de omzetgroei terugvallen.
Naast de ontwikkeling van betaaloplossingen voor H&M Group koopt de fast-fashionreus ook voor 185 miljoen Zweedse kronen (18 miljoen euro) aandelen in Klarna. Het levert H&M een belang van nog geen 1% op in de bank.