H&M Group is ook door de tweede lockdown-golf zwaar getroffen: in 2020 kelderde de winst met 88%, terwijl de omzet 18% lager lag. Crisismanagement in coronatijden kost de modereus handenvol geld.
Verkoop beter dan verwacht
H&M Group verkocht in zijn voorbije boekjaar, dat afliep in november 2020, voor 187 miljard Zweedse kroon (18,47 miljard euro) aan kleren. Dat is 18% minder dan de Zweden pre-corona verkochten. Een meevaller, gezien de groep afgelopen voorjaar op een gegeven moment 80% van zijn winkels wereldwijd moest sluiten. Snelle beslissingen, sterke en winstgevende onlinegroei en een goede kostenbeheersing zorgden volgens CEO Helena Helmersson voor een beter herstel dan verwacht.
Toch was de kostprijs van die herstelmaatregelen hoog. De groep eindigt het jaar met 16.000 minder medewerkers en plant ook in 2021 nog 350 winkels te sluiten. Er komen er dan wel weer 100 nieuwe vestigingen in de plaats. Vooral echter kelderde de winst voor belastingen met 88%, van 17,4 miljard Zweedse kroon (1,72 miljard euro) naar nog maar 2,05 miljard Zweedse kroon (zo’n 200 miljoen euro). De groep toont zich niettemin al blij het jaar rentabel en met een sterke cashpositie af te kunnen sluiten.
“Snelheid wordt nog belangrijker”
In het vierde kwartaal was de groep op goede weg, tot de tweede golf weer abrupt een einde maakte aan het herstel. De nettowinst zakte van 4,21 miljard Zweedse kroon (420 miljoen euro) tot 2,49 miljard Zweedse kroon (250 miljoen euro). Door nieuwe lockdowns in heel wat landen daalde ook de omzet met 15%, terwijl de onlineverkoop tegelijkertijd met 50% steeg.
In het huidige boekjaar verwacht H&M, zeker in het eerste kwartaal, nog last te hebben van de coronacrisis: op dit moment is zo’n 36% van alle winkels dicht en ook tijdens de feestdagen en solden (1 december tot 27 januari) lag de omzet 23% lager. Toch meent H&M sterk te staan, ook financieel.
“We zetten onze initiatieven voor digitale groei, integratie van de kanalen en optimalisatie van de winkelportefeuille voort. Snelheid en flexibiliteit zullen de komende tijd nog belangrijker worden, met name in de supply chain, om de klant het beste aanbod te garanderen en de beschikbaarheid in alle kanalen te vergroten”, aldus Helmersson.