‘H&M betekent niet Heavy Metal’
H&M verkoopt al langer T-shirts van bands als Metallica, Guns N’ Roses of Slayer, maar met hun nieuwste project wilden de Zweden nog een stapje verdergaan: ze ontwierpen T-shirts met zelf bedachte logo’s van al even fictieve metalbands.
Het initiatief schoot bij de echte metalfans echter in het verkeerde keelgat, en prompt trakteerden ze H&M op een koekje van eigen deeg: ze startten Facebookpagina’s op van de fictieve metalbands en postten zelfs YouTube-filmpjes waarin ze die zogeheten metalbands van hun ‘fraaiste’ kant lieten zien: de ene heeft problemen met de Franse wetgever, een andere zet aan tot geweld en haat, nog een andere dweept met een neonazistische beweging.
Terwijl H&M herhaalt dat de ontwerpers “geen inspiratie hebben gehaald bij bestaande, echte bands”, wijzen jongerenmarketeers op de gevaren van het gebruiken van een subcultuur met een (vaak) donker randje: “Er zitten zoveel controversiële dingen in die absoluut niet geschikt zijn voor massamarketing“, waarschuwen ze. Bovendien heeft de metalwereld een grondige hekel aan “posers”, en dan kunnen zulke initiatieven als een boomerang in je gezicht terugkeren…