De Zweedse modereus H&M heeft het voorbije kwartaal zijn omzet met 6% zien stijgen tot 57,6 miljard Zweedse Kroon (net geen vijf miljard euro). Die groei kwam wel vooral dankzij wisselkoerseffecten, want in lokale munten bleef de verkoop vlak. Juni zou al wel goed gestart zijn.
Pijnlijke vergelijking
H&M verwijst voor de tegenvallende verkopen naar het slechtere weer dan vorig jaar (vooral in Europa). Wel kloppen de Zweden zich op de borst dat de verkopen nu (eindelijk) weer op pre-coronaniveau zitten. Voor alle duidelijkheid: voor H&M loopt het “tweede kwartaal” van maart tot mei, dus zonder het (goed begonnen) juni. Voor de volledige, gedetailleerde kwartaalresultaten moeten we nog wel wachten tot 29 juni.
Extra pijnlijk voor de groep boven H&M, Arket en Monki is dat zijn grote rivaal, Inditex, wél een mooie omzetstijging wist te boeken. De Zara-moeder kon 15% op de teller bijschrijven.
Toch is er ook goed nieuws, meldt Reuters: H&M zou kunnen bouwen op de goede start in juni en uitkomen op een verkoopstijging van 5% (in lokale munt) voor de periode juni-augustus, mede geholpen door een sterke groei in de aantallen toeristen in Europa.