Na de recente problemen in China zit de Zweedse modeketen H&M nu ook met hommeles in Spanje en Vietnam. In het Zuid-Europese land willen de Zweden dertig winkels sluiten, in Vietnam is er een boycot.
“Noodzakelijke transformatie”
H&M wil zijn winkelteams in Spanje reorganiseren en dertig verkooppunten sluiten (27 van H&M en 3 van Cos). Verder zou er een “substantiële” wijziging komen in de arbeidsvoorwaarden, waarbij het aantal contractueel overeengekomen uren van een aantal werknemers zou verminderen. In totaal zouden tot 1100 personeelsleden getroffen worden door de plannen, meldt El Periódico. De sluitingen zouden gefaseerd gebeuren en ten laatste volgend jaar volledig afgerond zijn. De vakbonden noemen het plan “buitenproportioneel”.
De onderneming verdedigt zich door te stellen dat de detailhandel een enorme digitale transformatie doormaakt. De constante groei van het online kanaal ten koste van de fysieke winkels vereist een andere structuur, die beter kan inspelen op het gewijzigde consumentengedrag. H&M wil via de wijzigingen de multichannelervaring van de consument stimuleren, klinkt het. Bovendien beloven de Zweden dat ze zo veel mogelijk banen willen behouden: zo wil de retailer waar mogelijk werknemers intern overplaatsen en de medewerkers de het bedrijf toch moeten verlaten ondersteunen bij het zoeken naar een nieuwe baan.
Boycot in Vietnam
Intussen ligt het modebedrijf ook in Vietnam onder vuur, schrijft Nikkei Asia. Vietnamese Twitter- en Facebook-gebruikers roepen op tot een boycot van H&M nadat de kledingketen een omstreden kaart van de Zuid-Chinese Zee op zijn website had geplaatst. Op de kaart werden enkele eilanden in de Zuid-Chinese Zee als Chinees grondgebied ingekleurd, maar ook Vietnam claimt de eilanden. Ironisch genoeg zou de omstreden kaart geplaatst zijn om een Chinese boycot te sussen: daar botste H&M met de regering omdat het luidop vragen stelde over dwangarbeid bij de Oeigoerse minderheid in West-China.