Na een juridische strijd die al meer dan twintig jaar aansleept, mag modeketen H&M nu toch sportkleding met twee parallelle strepen verkopen. Adidas argumenteerde altijd dat de bewuste fitnesscollectie een inbreuk was op het merkenrecht.
‘Strepenstrijd’
De zaak begon in 1997, toen H&M zijn ‘Work Out’-collectie presenteerde: fitnesskleding voorzien van twee verticale strepen op de mouwen en broekspijpen. Dat was niet naar de zin van Adidas, die vond dat de ontwerpen wel erg veel leken op de eigen sportkleding (met de gekende drie strepen) en dat ze bij de consument tot verwarring zouden kunnen veroorzaken.
In het verleden heeft Adidas meermaals gelijk gekregen in de zaak: in 2017 oordeelde een rechter in Den Haag nog dat de drie strepen van het sportmerk een geregistreerd beeldmerk zijn waarop geen variaties zijn toegelaten.
In beroep is die eerdere uitspraak nu van tafel geveegd. De rechtbank oordeelde dat de strepen van H&M dermate verschillend zijn dat er “onvoldoende reden is om aan te nemen dat er sprake is van verwarringsgevaar“, schrijft RetailNews.