Modeketen H&M gaat haar klantenkaarthouders opnieuw verzendkosten aanrekenen bij kleine bestellingen. Het bedrijf wil zo besparen op de logistieke kosten en de winstgevendheid van de groep helpen herstellen.
Basis- en plusleden
Het klantengetrouwheidsprogramma van de Zweedse modereus, de H&M Club, wordt herbekeken: voortaan worden de leden van het programma verdeeld in 2 groepen: basis en plus. De onderverdeling gebeurt op basis van het aantal punten die de klanten het voorbije jaar hebben verzameld. Die punten kunnen leden verdienen via onder meer aankopen en het plaatsen van reviews.
“Voor het plus-niveau blijven leveringen gratis voor alle aankopen, maar voor het basisniveau zal er een limiet zijn“, zei Samuel Holst, hoofd van H&M Club. “Basisleden moeten voor een bepaald bedrag kopen om gratis te worden bezorgd. Retourzendingen blijven gratis voor iedereen.”
Het minimum bestelbedrag om in aanmerking te komen voor gratis verzending zal overigens niet in alle landen even hoog liggen. In Duitsland, de grootste markt van de Zweedse groep, zal de limiet op 25 euro liggen. In Zweden wordt het 22 euro en in Nederland 20 euro.
De H&M Club bestaat ondertussen in zestien landen en is een groot succes. Vorig jaar verdubbelde het aantal leden tot 30 miljoen, daarbij geholpen door de toezegging van gratis leveringen en retouren voor alle leden. Afgelopen kwartaal kwamen daar nog eens vijf miljoen nieuwe leden bij. Afwachten welk effect de herintroductie van de verzendkosten zal hebben op de groei van het getrouwheidsprogramma…