In een H&M-filiaal in Stockholm kunnen klanten hun oude kleding laten transformeren tot een nieuw kledingstuk. De recycleermachine ‘Looop’ voltrekt het hele proces in enkele uren tijd. Het project past in de ruimere duurzaamheidsdoelstellingen van de retailer.
Tonen hoe recycling werkt
H&M heeft Looop, die de omvang heeft van een container, geïnstalleerd in een winkel aan Drottninggatan, een van de bekendste winkelstraten van Stockholm. Klanten kunnen oud textiel meebrengen en (tegen betaling) laten omvormen tot een nieuw item. De machine reinigt en versnippert de binnengebrachte stukken en maakt er uiteindelijk iets nieuws van. Opvallend daarbij is dat de technologie geen water of chemicaliën nodig heeft. Het hele proces neemt ongeveer 5 uur in beslag.
Het doel van deze specifieke machine is weliswaar niet om kledingstukken op industriële schaal te recycleren, verzekert Pascal Brun, hoofd duurzaamheid van H&M. De retailer wil vooral laten zien hoe textielrecycling werkt, en klanten sensibilseren om oude kleding te laten recycleren. Uit onderzoek van de Ellen MacArthur Foundation is gebleken dat liefst 87% van de gedragen kleding momenteel vernietigd of gedumpt wordt. Slecht 1% van de grondstoffen wordt gebruikt om nieuwe kleding van te maken. De rest eindigt als matrasvulling of isolatiemateriaal, schrijft Fast Company.
Looop is onderdeel van de ambitie van H&M Group om tegen 2040 volledig circulair en klimaatpositief te worden. Zo wil de modeketen in 2030 alleen nog maar gerecycleerde of duurzaam geproduceerde materialen gebruiken. Vorig jaar bedroeg dat aandeel 57%.