Afound, de nieuwe outlet- en multimerkenformule van de H&M-groep, komt nu ook naar Nederland. Het wordt de eerste markt voor Afound buiten de Zweedse thuisbasis.
Outletformule breidt uit
De nieuwste dochterformule van de Zweedse groep ziet in Nederland de eerste stap van een Europese expansie: komende herfst gaat het concept, dat zowel outletartikelen van H&M-ketens als andere merken en zelfs vintageproducten aanbiedt, er van start met een digitale marktplaats. Mogelijk volgen ook fysieke winkelpunten.
Op dit moment is de formule alleen nog maar actief in Zweden, met zowel een digitaal platform als telkens met fysieke winkels in Stockholm en Malmö. Die twee vestigingen zijn in juni vorig jaar gelanceerd en blijken, gezien de grote vraag naar koopjes enerzijds en duurzamer tweedehands anderzijds, een succes.
Deel van langetermijnstrategie
“De uitbreiding naar Nederland maakt deel uit van een langetermijnstrategie met als ambitie om Afound in Europa uit te rollen”, verklaart H&M Group volgens Ecommerce News: “De lancering van een digitale marktplaats in de herfst van 2019 is de eerste stap.”
In Nederland denkt de keten een bevoorrechte positie in te kunnen vullen, aangezien de Nederlandse consument volgens algemeen directeur Joanna Hummel een “pientere klant” is, die het concept van “hele goeie deals voor producten die al geproduceerd zijn, zoals overstock, warm zal verwelkomen”.