H&M Group zet zijn schouders onder een nieuw retailmerk, Singular Society. Het Zweedse label pakt daarbij uit met een bijzonder businessmodel: klanten betalen er lidgeld, wat hen recht geeft op een maandelijks aantal aankopen. De Netflix van de kleren dus.
Kasjmieren dekens per abonnement
“We werken zoals Netflix of Spotify”, kondigen de oprichters van Singular Society aan op hun website. De nieuwe Zweedse retailformule, naar eigen zeggen gelanceerd door een klein team retailinsiders en gefinancierd door H&M Group, pakt inderdaad uit met een revolutionair model: de producten worden aangeboden als een service.
Het betekent dat je een abonnement moet nemen om er iets te kunnen kopen. Voor een vast maandelijks of jaarlijks bedrag kun je dan een aantal artikelen bestellen. Zo kun je met het basisabonnement voor 114 euro per jaar vijf producten per maand kopen. Er is op dit moment al een flagshipstore in Stockholm en de webshop staat in het teken van duurzame doch luxueuze kerstcadeautjes, zoals kasjmieren denken, geurkaarsen en homewear.
Minder kopen maar beter
Opvallend genoeg doen de oprichters dit niet opdat shopaholics onbeperkt kunnen bestellen, maar net uit duurzaamheidsoverwegingen: de bedoeling is dat consumenten minder maar beter kunnen kopen. Singular Society denkt dat haalbaar te kunnen maken door zijn inkomsten niet uit het aantal transacties te halen maar uit het lidgeld dat op vaste basis binnenstroomt.
Het zorgt er bovendien voor dat de typische margeberekening niet meer nodig is en dat de artikelen gewoon aan productieprijzen kunnen worden aangeboden. Al valt dat laatste moeilijk te controleren, aangezien op de site nergens prijzen te bespeuren vallen. Wel staat bij elk item uitgebreide herkomstinformatie over de producent en de materialen.
Momenteel kunnen geïnteresseerden zich op een wachtlijst zetten om abonnee te worden. Het merk heeft pas een ‘soft launch’ achter de rug, maar wil zich snel openstellen voor het grote publiek. Gaandeweg wil Singular Society ook nog uitbreiden naar nieuwe productcategorieën, maar altijd moeten het spullen met “een tijdloos design, verantwoorde productie en kwaliteit die de tand des tijds doorstaat” zijn.