H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.
Kleren herstellen of customizen
H&M wil aan een duurzamer imago werken en de associatie van fast-fashion met wegwerpmode verbreken. In de nieuwe winkel H&M La Fayette, die op de hoek van de Haussmann-boulevard en La Fayette 5.000 m² over zes verdiepingen beslaat, voegt het modemerk daarom een nieuw concept toe: de Take Care-ruimte op de tweede verdieping is een heus naaiatelier, waar klanten kleren kunnen laten herstellen of aanpassen.
De eerste Take Care-corner zag het daglicht in april in Hamburg, waar het concept werd ingevoerd als test. ‘Influencers’ gaven er tijdens de lancering workshops rond duurzamer omgaan met kleren. Onder een enorme glaspartij met zicht op een groenmuur is het bij Take Care mogelijk om gratis kleine herstellingen te laten uitvoeren. Alleen voor de materialen moeten shoppers betalen: twee of drie euro voor een (druk)knop of vijf euro voor borduurwerk en patches. Zo kan je bijvoorbeeld gaten in je broek laten bedekken, maar kleding ook personaliseren met patchwork of je naam erop.
Uit ecologische verantwoordelijkheidszin
Om kleding langer mee te laten gaan, lanceert H&M ook een nieuw gamma onderhoudsartikelen, zoals wasmiddel voor delicate was en naaikits. Er zitten ook vlekkenverwijderaars en patches speciaal voor H&M-kledingstukken in het assortiment.
“Sinds 2013 geven we kleren en linnengoed waar onze klanten vanaf willen een tweede leven in Frankrijk en dat voor al onze merken. We werken daarvoor samen met de firma I:CO, die het recycleert, en klanten krijgen in ruil voor elke zak kleding die ze binnenbrengen een kortingbon van 15%. Met Take Care wilden we nog verder gaan in die ecologische verantwoordelijkheidsstrategie”, legde duurzaamheidsverantwoordelijke Anna Gedda aan Le Parisien uit op de opening van de Parijse vestiging.