De omzet van H&M is in de drie maanden tot eind augustus minder gestegen dan verwacht, en bleef zelfs een stuk onder het niveau van voor de pandemie. Coronabeperkingen houden nog steeds heel wat shoppers weg van de winkels.
Restricties blijven wegen
In het voorbije kwartaal stegen de inkomsten wel met 9% tot 55,6 miljard Zweedse kroon (5,5 miljard euro), maar dat was heel wat minder dan de netto-omzetgroei van 14% die analisten voorspelden, meldt Reuters. Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 – dus vóór de pandemie – daalde de omzet met 11%: vooral in Azië en Australië bleef de verkoop hinder ondervinden van de coronamaatregelen.
Bij het begin van het derde kwartaal waren ongeveer 180 winkels tijdelijk gesloten. In heel wat markten kregen de winkels die wél geopend waren, bovendien te maken met beperkingen ten aanzien van bijvoorbeeld openingstijden of het aantal toegestane klanten. Eind augustus bleef nog steeds een honderdtal filialen tijdelijk dicht.
Traag herstel
H&M maakte in het kwartaal april-juni weer winst, na een verlies een jaar eerder als gevolg van de pandemie, met een omzet die 4% hoger lag dan in 2019. Tegen het einde van het kwartaal vertraagde de verkoop echter alweer.
De Zweedse modeketen herstelt dus beduidend langzamer van de coronacrisis dan grote rivaal Inditex. De holding boven onder meer Zara en Massimo Dutti maakte gisteren recordresultaten bekend.
Op 30 september publiceert H&M zijn volledige kwartaalrapport.