H&M Group heeft na een nieuwe investering een meerderheidsbelang verworven in re-commerceplatform Sellpy. De investering moet de buitenlandse expansie van het platform ondersteunen en past ook in H&M’s doelstelling om duurzamer te worden.
Circulair bedrijfsmodel
H&M Group stapte in 2015 in Sellpy en heeft sindsdien deelgenomen aan alle investeringsrondes. Met zijn recente investering is H&M uitgegroeid tot meerderheidsaandeelhouder, met een belang van ongeveer 70%. “We blijven investeren in Sellpy omdat we sterk geloven in het bedrijf en de oprichters. Sellpy heeft een uniek circulair bedrijfsmodel, dat perfect aansluit bij de visie van H&M Group om volledig circulair te worden”, zegt Nanna Andersen, hoofd van CO:LAB, de investeringstak van het modeconcern.
Sellpy werd opgericht in 2014 en is sindsdien uitgegroeid tot een succesvol tweedehandsplatform. Het wil zijn activiteiten nu ook internationaal ontplooien (te beginnen in Duitsland), een ambitie die H&M Group ondersteunt met de nieuwe investering.
De toekomst van de mode
De markt van tweedehandskleding wordt steeds belangrijker en dat is ook H&M niet ontgaan. De groei hangt samen met de stijgende vraag naar duurzaamheid en een toenemende bezorgdheid omtrent de houdbaarheid van ‘fast-fashion’. De modegroep experimenteerde in Zweden eerder ook al met de verkoop van tweedhandskleding via de site van het merk & Other Stories.
Sellpy is slechts één van de vele langetermijninvesteringen die CO:LAB heeft gedaan in innovatieve bedrijfsmodellen en duurzame mode. Door deze onderlinge samenwerkingen kan H&M Group, samen met toonaangevende ondernemers in de industrie, onderzoeken hoe de toekomst van de mode eruit zou kunnen zien.