Wist je dat H&M Group een eigen tweedehandsplatform heeft? De modegigant bezit een meerderheidsbelang in Sellpy, een Zweedse marktplaats waarin ze sinds 2015 investeert, en breidt ‘H&M Pre-loved’ ook uit naar meer winkels. Circular business lead Sofia Måhlén legt uit hoe tweedehands past in de duurzaamheidsstrategie van H&M.
In april organiseerde het Zweedse modeconcern in Stockholm het Change Makers Event 2025 om dieper in te gaan op zijn duurzaamheidsinitiatieven, strategie en voortgang. Tijdens het evenement sprak RetailDetail met verschillende van deze “change makers” binnen de H&M Group.
S.M.: “We zijn er nog steeds om mode toegankelijk te maken voor iedereen en we willen bewijzen dat er geen compromis hoeft te zijn tussen uitzonderlijk design, betaalbare prijzen en duurzame oplossingen. Tegelijkertijd merken we dat de behoeften en verwachtingen van onze klanten veranderen. Door klanten toegang te geven tot klantgerichte circulaire businessmodellen – zoals diensten en begeleiding die helpen het gebruik van producten te verlengen – creëren we nieuwe, efficiëntere inkomstenstromen, verminderen we afval en maximaliseren we de waarde van de gebruikte materialen. Sinds 2024 bieden 38 geselecteerde winkels zorgvuldig samengestelde tweedehandsmode aan via pre-loved-initiatieven. Zo kunnen klanten zichzelf uitdrukken zonder altijd iets nieuws te hoeven kopen.”