H&M Group laat zowel op zijn toeleveringsketen als op zijn klanten artificiële intelligentie los: Google Cloud bouwt een geïntegreerd dataplatform voor de modereus, om dankzij data de hele waardeketen te optimaliseren.
De machine weet wat te doen
Welke producten zijn waar op voorraad? Wat is de beste prijs? En hoeveel en wanneer moet een leverancier aanleveren? Het zijn allemaal vragen waar artificiële intelligentie (AI) een antwoord op kan helpen formuleren. Zowel om de toeleveringsketen als de klantervaring in de winkels of offline te optimaliseren, zijn AI en machineleren waardevolle bondgenoten in de retailsector.
H&M Group breidt daarom zijn samenwerking met Google uit en kondigt een strategisch partnership aan met Google Cloud. Die cloudafdeling van de zoekmachinereus ontwikkelt een wereld- en bedrijfswijd dataplatform en zal de fastfashionreus helpen om op die data ‘machine learning’ en AI los te laten. Beide bedrijven werken al langer samen, maar schalen hun partnership nu op.
Boost voor de toeleveringsketen
“Met behulp van geavanceerde AI zullen we de toeleveringsketens van H&M een boost geven”, zegt Google aan AI Magazine. Via het nieuwe datanetwerk zullen alle soorten gegevens en gebeurtenissen uit meerdere bronnen toegankelijk worden, van de winkels tot de leveranciers. Op die manier hoopt het bedrijf een volledig overzicht van de hele waardeketen te krijgen en kan het op basis van al die factoren voorspellingen doen en beslissingen nemen.
“We versnellen de digitalisering nu omdat we geloven in duurzame groei aangedreven door geavanceerde analytics en tech,” aldus Alan Boehme, Chief Technology Officer van H&M Group. Bovendien moet de samenwerking de verdere ontwikkeling van ‘data science’ en AI-mogelijkheden binnen de hele groep mogelijk maken.
Meer weten over de impact van artificiële intelligentie en hoe machineleren het voor retailers en merken mogelijk maakt om snellere en betere beslissingen dan ooit te nemen? Lees er alles over in het gloednieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made, het gloednieuwe vervolg op de bekroonde retailgids (Managementboek van het Jaar 2018).