De groep H&M voert een transformatieplan door om zich te concentreren op zijn kernactiviteiten en zet daarom een kruis over het verlieslatende modemerk Cheap Monday, dat vooral via wholesale wordt verkocht.
Met onmiddellijke ingang
De omzet en winst van Cheap Monday zijn al lange tijd negatief, meldt de groep in een persbericht. Het probleem is dat het merk een traditioneel wholesale-businessmodel heeft, een model dat door de verschuivingen in de modesector voor grote uitdagingen staat. Daarom trekt H&M Group er de stekker uit: de webshop en de flagshipstore in Londen sluiten al op 31 december, de volledige sluiting met voltooid zijn tegen 30 juni 2019. Een tachtigtal medewerkers verliezen daardoor hun job.
Cheap Monday werd opgericht in 2004 door Fabric Scandinavien AB en werd in 2008 samen met Weekday en Monki door H&M overgenomen. Het merk is vooral bekend om zijn skinny jeansbroeken en wordt verkocht in zowat 1800 winkels in 35 landen: in multimerkenboetieks maar ook in de Weekday-winkels en de webshops van Zalando en Asos.
De mode-industrie ondergaat ingrijpende veranderingen als gevolg van de digitalisering, zegt H&M nog. “We moeten ons bedrijf voortdurend ontwikkelen en kiezen waar we investeren. We zien zeer goede kansen en een groot potentieel voor onze andere merken binnen New Business, die zich allemaal positief ontwikkelen, zowel digitaal als via fysieke winkels,” zegt Anna Attemark, hoofd van New Business bij de H&M-groep.