H&M zag de omzet in het vierde kwartaal van het boekjaar met 9% toenemen. De zware investeringen van de voorbije jaren om zich aan te passen aan de veranderende markt, lijken hun vruchten af te werpen.
Kalender nadelig
In het laatste kwartaal van het boekjaar van H&M steeg de omzet met 9% tot 61,7 miljard Zweedse kronen (6 miljard euro). De modeketen wijst er bovendien op dat Black Friday dit jaar erg laat viel, waardoor naar schatting 500 miljoen Zweedse kronen (50 miljoen euro) pas in het volgende kwartaal in de boeken zal verschijnen. Zonder dit negatieve kalendereffect zou er een groei van 10% geweest zijn.
Over heel het boekjaar realiseerde H&M een omzet van 232,7 miljard Zweedse kronen (22 miljard euro), een stijging met 11%. Analisten verwachten dat voor het eerst sinds 2015 de jaarwinst van het concern zal stijgen, meldt Reuters.
Investeringen
De afgelopen jaren heeft de in Zweden gevestigde retailer zwaar geïnvesteerd in online diensten, nieuwe winkelconcepten en onafhankelijke merken om zijn klantenbestand te verbreden en zichzelf aan te passen aan de veranderende markt. Daar lijkt H&M nu de vruchten van te plukken.
Eind januari volgend jaar presenteert H&M zijn volledige jaarrapport.