De Zweedse H&M-groep toont als een van de eerste de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Het eerste kwartaal viel tegen (ondanks een terugkeer naar winst) en dus voelt de moderetailer zich gedwongen om nog eens 240 winkels te sluiten.
4% omzet kwijt door oorlog
Net als veel retailers heeft H&M Group zijn activiteiten in Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne stopgezet sinds het uitbreken van de oorlog, en dat laat zich meteen voelen. In de eerste vier weken van maart is de netto-omzet met amper 6% gestegen in lokale valuta, wat meteen een pak minder is dan tijdens het eerste kwartaal.
In het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat eind februari afliep, boekte de modegroep nog 18% meer omzet dan een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet zelfs met 28%, wat neerkomt op 49,17 miljard Zweedse kroon (4,67 miljard euro). Rusland is echter de tweede grootste markt en goed voor 4% van alle omzet. In totaal zijn nu 185 winkels dicht, terwijl elders nog 42 winkels gesloten zijn omwille van corona.
240 winkels dicht
Zonder de sluitingen in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland zou de omzet in maart met 11% zijn gegroeid. H&M heeft nu problemen in twee van zijn grootste afzetlanden, merkt Financial Times op: eerder kreeg de groep al te maken met een boycot in China toen de fastfashionspeler stopte met katoen uit de Xinjiang-regio, waar de Chinese moslimminderheid Oeigoeren tot dwangarbeid verplicht zouden worden.
Het leidt ertoe dat de Zweden ook permanent winkels gaan sluiten. Voor dit jaar voorziet H&M Group weliswaar 95 nieuwe winkels te openen, vooral in nieuwe markten in Zuid-Amerika en Oost-Europa, maar ook 240 winkels te sluiten. Uiteindelijk zal de groep het jaar dus eindigen met ongeveer 145 minder winkels. De sluitingen zijn vooral in gevestigde markten te verwachten, al zegt het bedrijf nog niet waar.
Winst valt tegen
Voor het eerste kwartaal kon H&M weliswaar positieve winstcijfers bekendmaken, maar ook dat heuglijke nieuws voldeed niet aan de verwachtingen. De nettowinst klokte af op 217 miljoen Zweedse kroon (21 miljoen euro), maar dat is beduidend minder dan de 89 miljoen euro waar analisten op rekenden.
De tegenvallende winst was te wijten aan de opflakkering van het coronavirus tussen november en februari, terwijl de groep aan de start van het nieuwe jaar volgens CEO Helena Helmersson ook forse investeringen deed in technologie en logistiek. In het eerste kwartaal van vorig jaar boekte de Zweedse kledingverkoper nog een verlies van 1,07 miljard Zweedse kroon (100 miljoen euro).