H&M sluit nog dit jaar 170 winkels, als gevolg van de coronacrisis en de verliezen die de modegroep daardoor opliep. De focus komt meer te liggen op e-commerce.
Digitalisering versnelt
Het vorige kwartaal eindigde voor H&M Group in het rood, ten gevolge van de coronacrisis. De omzet viel liefst met 50% terug. Meteen maakte CEO Helena Helmersson daarom bekend dat dit jaar meer winkels zouden sluiten dan eerst voorzien en dat er ook minder nieuwe vestigingen de deuren zullen openen. Ze waarschuwde de medewerkers in een adem voor ontslagen.
Nu wordt de omvang van de plannen duidelijk: de modegroep, die ook formules zoals COS, Weekday en Monki herbergt, sluit nog dit jaar 170 winkels verspreid over de hele wereld. Welke enseignes en locaties getroffen worden, maakte Helmersson evenwel nog niet bekend.
H&M wil meer gaan focussen op e-commerce, na de sterke groei in dit kanaal tijdens de lockdowns. De pandemie heeft veranderingen in het koopgedrag veroorzaakt, die de digitalisering van de modesector zullen versnellen, aldus de topvrouw. Zo kopen nu ook traditioneel ‘fysieke’ klanten online en hebben meer mannen de stap naar e-commerce gezet, bericht Hype.