Het coronavirus heeft in het tweede kwartaal toch stevig toegeslagen bij Hermès. Het Franse luxehuis zag tussen april en juni de vergelijkbare omzet met 42% dalen en onderstreept dat de crisis nog niet achter de rug is.
In lijn met andere luxehuizen
Ondanks een opleving in Azië is de situatie in Europa en de Verenigde Staten voor Hermès nog steeds moeizaam, laat topman Axel Dumas optekenen door Zone Bourse. Ook het wegblijven van vooral Chinese toeristen die – zeker in de zomer – goed zijn voor zowat een derde van de verkoop van het handtassenmerk in Europa zal zich nog laten voelen.
De omzetdaling van 42% naar 982 miljoen euro is nog erger dan de prognose van de banken, die uitgingen van een daling van 39 à 40%. Het is weliswaar een terugval die vergelijkbaar is met andere grote luxehuizen, zoals Kering (-43,7%) en LVMH (-38%). In het eerste kwartaal van 2020 daalde de omzet nochtans slechts met 7,7%.
Dubbel zoveel e-commerce in China
De coronacrisis heeft zelfs de bedrijfsmarge van Hermès aangetast, ook al blijft ze bij de hoogste in de sector: de winstmarge klokte af op 21,5% over de eerste jaarhelft, ten opzichte van 34,8% een jaar eerder. In de eerste zes maanden van dit jaar zakte de nettowinst op zijn beurt met 56% tot 335 miljoen euro.
Toch zijn er ook lichtpuntjes: e-commerce is in China met meer dan 100% gegroeid, en ook na de heropening van de winkels blijft die trend zich verder zetten. De topman maakt zich bovendien sterk dat de producent van de Birkin Bag online vooral nieuwe klanten weet te bereiken.