Hermès heeft een sterke eerste jaarhelft achter de rug: de omzet van het Franse luxehuis ging met 15% omhoog. De groei was het grootst in Azië, maar in alle regio’s was er een vooruitgang.
“Zeer dynamisch”
Zowel in het eerste halfjaar van 2019 als in het voorbije tweede kwartaal heeft Hermès een dubbelcijferige omzetgroei opgetekend. In het afgelopen kwartaal stegen de verkopen met 12% aan constante wisselkoersen, of 15% met wat hulp van gunstige wisselkoerseffecten. Na de eerste zes maanden van dit jaar kwam het voor de luxegroep net omgekeerd uit: op constante basis steeg de omzet met 15% naar 3,28 miljard euro, met wisselkoerseffecten bedroeg de groei 12%.
In zijn winkels verkocht Hermès 13% meer. “De verkoop was zeer dynamisch in de eerste helft van 2019, in alle regio’s en in alle bedrijfsonderdelen. Deze gezonde groei weerspiegelt de creatieve ‘drive’ van het huis, de uitstekende knowhow en de relevantie van het vakmanschapsmodel dat de lokale integratie helpt versterken”, geeft topman Axel Dumas als verklaring.
Aziatische expansie
Op de Franse thuismarkt ging Hermès er met 4% op vooruit, in de rest van Europa was dat 9%. In de Verenigde Staten, waar het accessoiremerk in april zijn 36e winkel opende in New York, stegen de verkopen met 10%. De sterkste groei was evenwel nog steeds te vinden op de Aziatische markt (met uitzondering van Japan): daar klokte de omzet in Azië liefst 18% hoger af, in het meer mature Japan deed de groep het 10% beter.
De maker van de befaamde Birkin Bag blijft ook flink investeren in Aziatische expansie: de voorbije maanden waren er onder meer winkelopeningen in prestigieuze winkelcentra in Sjanghai, Phuket in Thailand en Singapore. In Singapore lanceert het modehuis eind dit jaar nog een nieuw digitaal platform.
Ook in alle divisies was er groei, al noemt Dumas vooral de groei van 15% in de afdeling ready-to-wear en accessoires opvallend. Voor de rest van het jaar blijven de verwachtingen bij Hermès hooggespannen, ondanks de “groeiende economische, monetaire en geopolitieke onzekerheden”.