Vooral sterke retailverkoop
Hermès kende vooral sterke verkopen in zijn winkels. Daar trok de omzet bij constante wisselkoersen 16,7% aan. Via de groothandel verkocht het bedrijf voor 12,9% meer.
De groei werd ook geografisch breed gedragen. Bij constante wisselkoersen trok de omzet in thuisland Frankrijk 13% aan, in de rest van Europa was er een vooruitgang met 14%. In Azië (buiten Japan) ging het zelfs om 17%, een resultaat dat ook in de Amerika’s werd gehaald.
Alleen Japan bleef wat achterop, al bedroeg de vooruitgang daar nog altijd 8%. Hermès haalde daarmee in de eerste jaarhelft 812 miljoen euro van zijn 1,8 miljard euro omzet uit Azië.
Meer vraag dan aanbod
Ook qua productgroepen was de vooruitgang quasi algemeen. Alleen voor uurwerken werd, in lijn met de marktevolutie, een terugval met 1% waargenomen. Die kwam overigens volledig op het conto van het eerste trimester. Tussen begin april en eind juni dikte het verkoopcijfer weer met 3% aan.
Dat de toename in de tak lederwaren beperkt bleef tot 10% was zelfs het gevolg van een beperking in productiecapaciteit. Het bedrijf gaat nu twee extra fabrieken voor artisanale producten openen in de Franche-Comté. De parfumafdeling zag haar omzet dan weer met 20% aandikken, de juwelentak groeide zelfs met 40%.
Jaarprognose: 10% in de plus
Op 30 augustus maakt Hermès zijn financiële resultaten over de eerste jaarhelft bekend. Ze zullen naar verwachting iets sterker toenemen dan de omzet.
Voor het volledige jaar 2013 verwacht het bedrijf een toename van de omzet die licht boven het objectief op middellange termijn van 10% ligt. De operationele marge zal daarbij wellicht de historische piek van 2012 benaderen.