Modemerk Levi’s heeft in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar de nettowinst flink de hoogte in kunnen duwen, met name dankzij herstructureringskosten die lager uitpakken dan oorspronkelijk gedacht.
Daling in Noord- en Zuid-Amerika
De omzet van het Amerikaanse Levi’s steeg in het tweede kwartaal met 1% naar 1,01 miljard dollar (910 miljoen euro). In Europa en Azië steeg de omzet met 8%, maar die groei werd vrijwel volledig tenietgedaan door een omzetdaling van 5% in Noord- en Zuid-Amerika.
De daling in de regio was volgens CEO Chip Bergh vooral een gevolg van de groothandelsactiviteiten in de regio. “Het groothandelskanaal lijdt al langere tijd, minstens een jaar tot anderhalf jaar, en is een belangrijk onderdeel van onze activiteiten. Als onze grote groothandelsklanten lijden, heeft dat ook impact op ons bedrijf”, zegt hij aan WWD.
De nettowinst ging dan weer wel fors de hoogte in, naar 30,7 miljoen dollar (28 miljoen euro): een stijging van maar liefst 163%. Die groei is te danken aan lagere herstructureringskosten en het feit dat Levi’s in dezelfde periode vorig jaar nog kampte met de effecten van de vereffening van een uitstaande schuld.