Het faillissement van Brantano heeft concurrent Torfs een flinke meeromzet bezorgd: zelfs tijdens de grote uitverkoop van de FNG-dochter ging de omzet in de winkels maal twee, online maal drie.
“Sterke lokale held”
Dat vertelde marketingdirecteur Lise Conix op de tweede dag van de RetailDetail Days. Ze voegt er wel aan toe dat de consument enorm onvoorspelbaar is geworden: met de hittegolf viel de verkoop meteen weer stil. “We zien dat shoppergedrag schizofreen is geworden. Enerzijds zien we dat de ‘koop lokaal’-beweging sterk leeft sinds corona, maar anderzijds is er ook de enorme stijging van het online shoppen. We geloven wel dat er een echte verschuiving plaatsvindt in de hoofden van de consumenten. Ze zijn bereid om Belgische bedrijven te ondersteunen. In elke branche is er ruimte voor sterke lokale helden.”
Dat is ook wat Torfs wil zijn: de keten ziet geen opportuniteiten in het buitenland en investeert niet langer in zijn Nederlandse webshop, maar legt meer dan ooit de focus op België – met inbegrip dus van Wallonië. “We hebben niet de schaalvoordelen van de grote internationale groepen, maar we hebben wel een voorsprong in onze kennis van en onze passie voor de lokale klant.”
Conix gelooft dat zo’n lokale strategie kan werken als bedrijven bereid zijn om samen te werken met partners die binnen hun ecosysteem passen. “Hitchhiken”, of meeliften met partnerbedrijven, noemt ze dat. Het nieuwe webplatform van Torfs is een voorbeeld: in plaats van alles zelf te ontwikkelen, ging de retailer in zee met Salesforce. “We lopen niet langer achter de feiten aan: dankzij dat grotere platform zijn we meteen mee met nieuwe ontwikkelingen, zoals stemgestuurd winkelen.”
Ook bundelt Torfs de krachten met collega-retailers in een nieuw initiatief: het eerste weekend van november wordt “Bel Friday”, een sympathieke lokale tegenhanger van Black Friday.