Gucci lanceert voortaan nog maar twee keer per jaar een nieuwe collectie. De Kering-dochter sluit zich zo aan bij een groeiende lijst modehuizen die na de coronacrisis de mode-industrie willen hervormen.
Seizoenen zijn passé
Het luxemerk kondigt een nieuwe koers aan: in een reeks breedvoerige Instagram-berichten laat creatief directeur Alessandro Michele weten dat hij het “afgesleten ritueel van seizoenen en shows” afzweert en – “dichter bij zijn expressieve roeping” – voortaan nog maar twee “ontmoetingen” per jaar zal houden.
Gedaan dus met het gewoonlijke ritme van zomer- en wintercollecties met tussendoor ook nog eens pre-collecties, tussenseizoenen en modeshows. Die “koloniseerden” de vroegere wereld immers en zijn niet meer dan “muffe en ondervoede” benamingen, meent Michele.
Zo’n grote verandering zal het voor Gucci weliswaar niet worden, stipt vakblad Business of Fashion aan: ook in 2019 organiseerde het label maar drie modeshows. De pre-herfstcollectie voor 2020 werd bovendien niet met een defilé maar via een catalogus gelanceerd. Eerder zorgde Michele er al voor dat de dames- en herendefilés voortaan samenvallen.
“Hoogmoed en hebzucht”
De beslissing van Gucci past in een bredere context waarbij steeds meer luxemerken, warenhuizen en modeontwerpers oproepen tot meer duurzaamheid en eenvoud in de modewereld, in nasleep van de coronacrisis. Michele stelt eveneens dat “we de verbinding met de natuur volledig verloren” zijn door “hoogmoed en hebzucht”, wat volgens hem ook de oorzaak van de huidige crisis is.
Giorgio Armani nam het voortouw met de beslissing om zomerkleren tot september in de winkels te houden en winterkleren in de winter te presenteren. Hij werd onder meer gevolgd in een open brief onder leiding van Dries Van Noten. Ook Kering-broer Yves Saint Laurent zei in april al de modeweken over te zullen slaan.