De Franse luxegroep Kering heeft in het derde kwartaal de verwachtingen van analisten overtroffen, voornamelijk dankzij sterke prestaties van modemerk Gucci. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met meer dan een kwart.
Helft meer omzet bij Gucci
De totale omzet voor Kering kwam in het derde kwartaal uit op 3,925 miljard euro, een groei van 23,2% ten opzichte van een jaar eerder. Op vergelijkbare basis ging de omzet er zelfs met 28,4% op vooruit. De sterkste stijger was Gucci: daar steeg de omzet met 42,8% naar 1,55 miljard euro. Bij Yves Saint Laurent steeg de omzet met 17,7% naar 383,7 miljoen euro. Gisteren meldde sportmerk Puma al dat het met 13% was gegroeid. Bottega Veneta deed het iets minder goed, want daar daalde de omzet met 4,5%. Op vergelijkbare basis was er wel nog een kleine groei van net geen procent.
“Dankzij de feilloze uitvoering van onze strategieën hebben we opnieuw een kwartaal met uitstekende groei afgeleverd”, zegt CEO François-Henri Pinault. “We zullen blijven concentreren op organische groei en een strikte financiële discipline. Ondanks slechte wisselkoerseffecten en een moeilijke vergelijkingsbasis, blijven we geloven in een recordjaar voor Kering.”
Gucci doet het tegenwoordig bijzonder goed bij jongeren en dat straalt vooral af op de online verkoop, die met meer dan 100 procent groeide ten opzichte van een jaar eerder.
Het lijkt zo een goed jaar te worden voor de Franse luxebedrijven, want eerder kwam ook concurrent LVMH al op de proppen met sterke cijfers voor het derde kwartaal. Beide bedrijven wijzen wel op de sterke positie van de euro en de effecten daarvan op de buitenlandse markten.