Gucci gaat in zee met het tweedehandsplatform The RealReal. Het luxemerk met de grote G opent er een eigen webshop, waar spullen van klanten een tweede (of zoveelste) leven krijgen.
Boom per verkoop
De e-shop met de naam Gucci x TRR zal een constante rotatie van artikelen hebben, die zowel door Gucci zelf als door klanten worden aangeleverd. Het Italiaanse modehuis wordt zo volgens Vogue het eerste grote luxelabel dat consumenten stimuleert om zijn spullen door te verkopen. Voor elk Gucci-item dat wordt gekocht of verkocht, zullen The RealReal en Gucci bovendien een boom planten.
De samenwerking is groot nieuws, want luxemerken houden zich tot nu toe wat afzijdig op de tweedehandsplatformen. Hoewel premiummerken er erg populair zijn, is er ook de vrees voor namaak en schade aan het exclusieve imago van luxueuze modehuizen. Het Amerikaanse The RealReal, dat meer dan 17 miljoen gebruikers telt, heeft Gucci nu toch kunnen overtuigen.
Naar circulaire luxe
Ongetwijfeld zullen de voorspellingen dat de markt voor tweedehandsmode van 28 miljard dollar nu naar 64 miljard dollar zal groeien tegen 2025, en dat het fenomeen zo fast-fashion voorbijsteekt, hebben bijgedragen. Maar de belangrijkste beweegreden zou duurzaamheid zijn, zegt Julie Wainwright, oprichter van The RealReal, aan Vogue.
Gucci zet immers stappen naar een circulair model, wat zich onder meer al uitte in de lancering van een circulaire collectie van gerecycleerde materialen, genaamd Gucci Off the Grid. Om de cirkel echt te sluiten, is behalve recyclage ook doorverkopen een interessante oplossing, omdat zo ook meer waarde wordt behouden. Om dat logistiek behapbaar te maken, zijn platformen zoals The RealReal momenteel een handige uitkomst.
Wainwright hoopt in de toekomst nog dergelijke samenwerkingen met merken te sluiten: “We moeten mensen aan het denken zetten over de levenscyclus van de dingen die ze kopen. Elke seconde wordt er een vuilniswagen met textiel gestort of verbrand. Mode kan niet wegwerp blijven. Het aangaan van partnerschappen en het rechtstreeks samenwerken met merken, zoals we dat met Gucci doen, voor ons een zinvolle manier om de blootstelling aan het belang van circulaire mode te vergroten.”