Het Franse luxehuis Kering heeft er een uitstekend tweede kwartaal op zitten: in vergelijking met coronajaar 2020 steeg de omzet met maar liefst 95%, maar ook in vergelijking met het “normale” 2019 is er een mooie groei van 11%. Vooral het Italiaanse modehuis Gucci presteerde bijzonder sterk.
Kroonjuweel Gucci
Het was al eerder duidelijk dat de luxesector snel aan het overeind krabbelen is na de coronacrisis: eerder publiceerde LVMH al recordcijfers, nu vervoegt Kering dat rijtje met een omzet van 4,16 miljard euro.
Die prestatie werd vooral gevoed door kroonjuweel Gucci: het Italiaanse modelabel is goed voor meer dan de helft van de groepsomzet en zowat 76% van de operationele winst. En net dat Gucci boekte een omzetgroei van 86% in vergelijking met vorig jaar.
Kering voedt overnamegeruchten
Gucci viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. Voor die gelegenheid is het uitkijken naar een nieuwe collectie, waarvoor wordt samengewerkt met Balenciaga, een ander merk uit de Kering-stal. Die collectie zal naar verwachting tegen het einde van het derde kwartaal in de winkels liggen. Kers op de taart wordt een film over Gucci, geregisseerd door niemand minder dan Ridley Scott en met een sterrencast bestaande uit Al Pacino, Adam Driver en Lady Gaga, die in de cruciale eindejaarsperiode verschijnt.
In de marge van de cijfers voedde algemeen directeur Jean François Palus de fusiegeruchten rond Kering en het Zwitserse Richemont. Zonder specifiek op die potentiële deal in te gaan, benadrukte Palus dat Kering overname-opportuniteiten onderzoekt. Kering versterkte zich onlangs nog met het brillenmerk Lindberg, maar Palus stelt dat die niet uitsluit dat er nog een andere, grotere deal kan volgen.