Het laatste kwartaal van 2024 was nog slechter dan verwacht voor Gucci. Daardoor daalde de jaaromzet van eigenaar Kering vorig jaar met 12%. Toch ziet het luxeconcern ook een lichtpuntje.
Dure vergissing
De omzet van Gucci, het belangrijkste merk van luxegroep Kering, daalde in de laatste drie maanden van 2024 met 24%, wat (nog) slechter is dan wat analisten hadden ingeschat. Het merk zette vorige week zijn ontwerper Sabato De Sarno aan de deur, omdat zijn keuze om voor een discretere “quiet luxury”-stijl te gaan een dure vergissing bleek. Tijdens de eerste negen maanden van 2024 daalde de omzet van het merk ook al met 20%. Een nieuwe creatieve directie is er nog niet.
Door de slechte resultaten van Gucci zakte de groepsomzet van Kering vorig jaar met 12% naar 17,2 miljard euro. De operationele marge kromp van 24,2% in 2023 naar 14,9% in 2024. Ook bij Yves Saint Laurent daalde de omzet met 9%, een gevolg van de keuze voor een meer exclusieve distributie. Er was één klein lichtpuntje: Bottega Veneta kon met4 % groeien dankzij goede prestaties in Noord-Amerika en West-Europa.