GrandVision, het bedrijf boven brillenketens als Pearle en Eye Wish, heeft een gezien de omstandigheden degelijk kwartaal achter de rug. Over heel het jaar moet het concern wel een stevige omzetdaling slikken.
“Uitdagende omstandigheden”
In het derde kwartaal had GrandVision al een stevige remonte ingezet, nadat het tijdens de eerste jaarhelft meer dan een kwart van de omzet zag verdampen. De Nederlandse optiekgroep zette dat herstel ook in het vierde kwartaal verder, al is er wel sprake van een vertraging door de uitbraak van de tweede coronagolf: uiteindelijk steeg de omzet in de voorbije drie maanden op vergelijkbare basis met 0,8%, meldt het concern in een trading update.
Eind 2020 was 98,5% van het winkelnetwerk open, aangezien optiek bijna overal als ‘essentieel’ wordt aanzien. De nieuwe lockdowns in verschillende landen hadden wel een groot effect op de passage in de winkelstraten, maar daar stond een grotere koopbereidheid van de shoppers tegenover. In onder meer het Verenigd Koninkrijk en Italië kon het concern bovendien genieten van diverse steunmaatregelen.
Onzekerheid blijft wegen
In het volledige boekjaar 2020 daalde de omzet op vergelijkbare basis met 14,1%, een gevolg van de zwakke eerste jaarhelft. De totale omzet uit e-commerce groeide dan weer met 85%: de retailmerken zagen hun online opbrengsten zelfs meer dan verdubbelen. Overnames gedaan in 2019, waaronder Optica2000 in Spanje en McOptic in Zwitserland, groeiden met 1,4%. Voor het hele jaar verwacht GrandVision een aangepaste EBITA-marge van ongeveer 7,5%
De optiekgroep waagt zich niet aan prognoses voor 2021, omwille van de grote onzekerheid die er momenteel heerst. Het bedrijf gaat er wel van uit dat de groeivertraging zeker in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar zal aanhouden.