Bij optiekketens Pearle, GrandOptical en EyeWish liggen voortaan exclusief de duurzame brillen van het merk Karün in de rekken. Die zijn gemaakt van afval, volgens een opmerkelijk circulair economisch model.
Ongerept Patagonië
Karün zorgt voor een Europese primeur met de eerste brillencollectie die de natuur helpt te herstellen. Optiekgroep Grandvision is de exclusieve retailpartner voor de Europese lancering. “We lanceren het merk zowel on- als offline in meer dan tien Europese landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Nederland, België, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen,” zegt Francisco Álvarez van GrandVision. In de Benelux zijn de producten te vinden bij Pearle Opticiens, GrandOptical en EyeWish.
Thomas Kimber, de oprichter van Karün, vertelt meer over het ‘Conscious Development Model’ van het bedrijf: “In Patagonië, een van de laatste ongerepte plaatsen ter wereld, werken we met plattelandsgemeenschappen, mensen die in armoede leven en geen toegang hebben tot kansen. De logica die we hanteren is: hoe kunnen we ervoor zorgen dat die lokale gemeenschappen de economische middelen hebben om hun natuurlijke ecosystemen te beschermen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze de kansen krijgen die ze nodig hebben, niet door hen die kansen zomaar te geven, maar door zichzelf te laten ontwikkelen en hen waar mogelijk te steunen?”
Gemaakt van afval
De plattelandsondernemers verzamelen verschillende soorten afval, zoals visnetten, touwen en metalen, die vervolgens gerecycled worden en omgezet in duurzame (zonne)brillen. Aan het eind van hun levenscyclus worden die opnieuw gerecycleerd. “Brillen zijn een perfect middel om mensen uit te nodigen de wereld vanuit een ander perspectief te bekijken: een waarin we allemaal onderdeel van de natuur zijn. Deze samenwerking is een kans om die boodschap over de wereld te verspreiden, zodat meer mensen kunnen dragen waar ze voor staan”, aldus Thomas Kimber.
Het brillenmerk krijgt de steun van actrice en milieuactiviste Shailene Woodley, bekend van onder andere Big Little Lies. “We horen veel woorden als duurzaamheid en milieuvriendelijkheid vallen, vooral in mijn wereld van acteren en mode. Maar je ziet veel minder dat bedrijven en merken die geassocieerd worden met deze labels, daadwerkelijk de stappen zetten die ze verkondigen,” zegt ze. “We hebben een unieke kans om de basis te leggen voor jongere generaties en bedrijven om na te denken over de manier waarop we ondernemen. Met deze collectie bewijzen we dat mode kan worden gebruikt als middel voor zowel zelfexpressie als om in harmonie samen te leven met de natuur en zijn gemeenschappen.”