Eigen winkels presteren sterk
Gerry Weber kon in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 2013/14, tussen begin november en eind april, een omzet van 412,8 miljoen euro optekenen. Dat was 2,2% meer dan in dezelfde periode een jaar voordien.
Vooral de 770 eigen winkels deden het goed. Zij zagen hun verkoopcijfer met 13,3% stijgen tot 188,6 miljoen euro, al was een deel van die toename wel het gevolg van de uitbreiding van het netwerk. Op vergelijkbare basis was er niettemin nog een toename met 5,2%, wat nog steeds meer is dan de groei van de Duitse markt ‘an sich’.
Focus op retail doet marge stijgen
De verkoop aan de multimerkenwinkels daalde daarentegen met 5,6% tot 224,1 miljoen euro. Dit had onder meer te maken met de meer selectieve belevering. Op die manier wil Weber het risico op wanbetaling verminderen. Voorts bevatten de cijfers van vorig jaar ook die van het Belgische House of Gerry Weber, waarin het concern intussen een meerderheidsbelang heeft verworven en waardoor die van de wholesale- naar de retaildivisie werden overgeheveld.
De sterkere impact van de verkoop via het retailkanaal had ook gevolgen voor de brutomarge. Die steeg van 52,3% in de eerste helft van het boekjaar 2012/2013 naar 55,0% in de eerste helft van het boekjaar 2013/2014, en liet zo toe om de bedrijfswinst op te trekken.