Modemerk Gerry Weber sluit 122 van zijn 171 winkels in Duitsland. De grootschalige herstructurering volgt op een insolventie-aanvraag. Het merk wil zich voortaan weer meer op groothandel concentreren.
“Geen alternatief”
Drie jaar nadat de groep van het faillissement werd gered, vroeg de Duitse tak van Gerry Weber in april dan toch insolventie aan. Dat statuut moest de modeketen toelaten fors te reorganiseren, zo blijkt nu. Tegen eind september moeten twee op de drie winkels en verkooppunten in Duitsland de deuren sluiten. Er gaan zo 350 voltijdse banen verloren, bovenop nog eens 75 ontslagen op het hoofdkantoor.
Gerry Weber gaat terug naar zijn roots en wil zich meer concentreren op de groothandel, legt CEO Angelika Schindler-Obenhaus uit. Er is “geen alternatief”, benadrukt ook herstructureringsmanager Stefan Meyer. Alleen de winstgevende winkels mogen blijven, maar dat zijn er blijkbaar niet veel. Ongeveer een decennium geleden besloot het merk nochtans mee te surfen op de retailgolf en meer eigen winkels te openen.
Voor de internationale activiteiten zou niks veranderen. Daar is Gerry Weber met de merken Gerry Weber, Taifun en Samoon actief in 54 landen. In 2018 sloot de groep al 230 winkels, nog voor de afgeslankte doorstart net voor de coronacrisis in 2020. De modeformule sukkelt al jaren financieel en is ook vandaag nog verlieslatend.