Schoenen- en kledingmerk Geox gaat in de komende jaren een tachtigtal vestigingen sluiten, waarvan vijftig in Europa. Afgelopen jaar vervijfvoudigde het nettoverlies van de Italiaanse retailer tot bijna 25 miljoen euro.
Versnelde herstructurering
Geox versnelt de herstructurering van zijn winkelnetwerk en sluit over een periode van drie jaar wereldwijd tachtig winkels. Vijftig daarvan bevinden zich in Europa, daarnaast snoeit het Italiaanse merk in Noord-Amerika, Japan en China. In de Verenigde Staten houdt het bedrijf zelfs maar twee filialen over. Eind vorig jaar had Geox wereldwijd 974 winkels, waarvan 454 in eigen beheer. Een jaar eerder stond de teller zelfs nog op 1015.
Geox maakt al enkele jaren een herstructurering door: president Mario Moretti Polegato stroomlijnt het retailnetwerk en investeert in digitaal. De nieuwe sluitingsgolf wijst er echter op dat de transformatie voor hem niet snel genoeg gaat. Dit wordt ook gesuggereerd door de frequente CEO-wissels de voorbije jaren: sinds juli 2017 heeft de keten liefst vier CEO’s uitgeprobeerd, schrijft TextilWirtschaft. De laatste wijziging dateert van begin dit jaar, toen financieel directeur Livio Libralesso gepromoveerd werd tot CEO.
Nettoverlies loopt op
In 2019 leed Geox een nettoverlies van bijna 25 miljoen euro tegenover een verlies van 5,3 miljoen euro een jaar eerder. De forse toename is mede het resultaat van eenmalige kosten, verbonden aan de aangekondigde sluitingen. De omzet van Geox ging afgelopen jaar 2,6% lager tot net onder de 806 miljoen euro.
De uitbraak van de coronacrisis is een bijkomende tegenvaller voor het bedrijf. Na een goede start van het jaar is de trend sinds februari dalende. In China, waar Geox in 2019 een omzet boekte van 26 miljoen euro, werden 20 van de 65 winkels twee weken gesloten. De vergelijkbare omzet na negen weken daalde er met 50% tegenover een jaar eerder. Ook de thuismarkt van het merk, Italië, wordt intussen zwaar getroffen: in de negende week van het jaar liepen de opbrengsten met 44% terug.