Zalando zag zijn omzet vorig jaar stagneren, ondanks een toename van het aantal klanten. “E-commerce bleek na de pandemie niet zo ‘plakkerig’ als iedereen, ook wij, verwachtten”, zegt co-CEO Robert Gentz.
“Paraat voor tegenwind”
Ondanks een “ontzettend moeilijk jaar” blikt Zalando trots terug op 2022. “Ons bedrijf is volwassener geworden en kan nu tegenwind aan”, stelt Gentz. Vooral de platformstrategie werpt vruchten af: 36% van alle verkopen (+6 procentpunten) komt nu van merkpartners, terwijl 58% van de fulfilment door Zalando gebeurt. Sinds oktober kunnen modemerken al hun logistiek door Zalando laten doen, zelfs voor hun eigen winkels of voor concurrerende platformen. Onder andere Pepe Jeans maakt van de dienst gebruik.
Toch moest Zalando zich ook ‘laserscherp’ op kosten en rentabiliteit focussen, toen bleek dat e-commerce weer afnam na de pandemie en het lage consumentenvertrouwen leidde tot hoge voorraadniveaus in de hele markt. Om de marges te verbeteren, voerde het platform minimumbestelbedragen in. Sinds vorige maand reorganiseert het hoofdkantoor bovendien: in heel wat teams worden honderden overheadfuncties geschrapt.
Toch wist de moderetailer zijn verlies in de eerste jaarhelft om te buigen tot een bescheiden positieve EBITDA in de tweede helft van het jaar. De winst voor rente en belastingen klokte uiteindelijk af op 184,6 miljoen euro. Hoewel Zalando er vorig jaar 6% meer actieve klanten bij kreeg en het aantal betalende Plus-leden verdubbelde tot meer dan twee miljoen, bleef de omzet stabiel bleef op 10,3 miljard euro. Het totale verkoopvolume (de waarde van alle bestellingen) steeg met 3% tot 14,8 miljard euro. In de Benelux koopt overigens bijna een kwart (23%) van de consumenten bij Zalando, aldus het bedrijf.
Naar Aziatisch voorbeeld
Dit jaar wil het modeplatform verder inzetten op data en content: zo nam Zalando in 2022 Highsnobiety over, waarmee het bedrijf storytelling en gecureerde product drops combineert. Vorig jaar trokken tachtig drops samen zeven miljoen kijkers. Ook in het beautysegment ziet het platform nog veel potentieel voor content en interactie met consumenten. Zalando ziet bovendien dat Plus-klanten ongeveer drie keer zoveel uitgeven als gewone klanten.
In 2023 verwacht Zalando een volumegroei van 1 à 7%, met een lage omzetevolutie tussen -1 en 4%. Het aangepaste brutoresultaat schat CFO Sandra Dembeck tussen 280 en 350 miljoen euro. Een bewust voorzichtige prognose, want “er is nog veel volatiliteit en onzekerheid”. “E-commerce is vandaag weer waar we die pre-pandemie hadden ingeschat, maar hinkt zeker in de mode nog sterk achterop tegenover Aziatische markten”, besluit Gentz.