Old Navy trekt de kar
Bij de winkels van Old Navy, een merk dat zich richt op een iets ouder publiek dan Gap en Banana Republic en dat ook goedkoper is, steeg de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal met 4%. De totale omzet van Old Navy klokte af op 1,622 miljard dollar (1,2 miljard euro), vergeleken met 1,540 miljard dollar een jaar eerder.
Bij Gap en Banana Republic waren de cijfers echter niet zo positief: de vergelijkbare omzet daalde bij Gap met vijf procent, terwijl ze bij Banana Republic gelijk bleef. De totale omzet bij het merk Gap daalde dan ook licht van 1,471 miljard dollar naar 1,469 miljard dollar (1,1 miljard euro). Bij Banana Republic steeg de totale omzet van 686 miljoen dollar naar 704 miljoen dollar (530 miljoen euro).
De totale omzet van Gap steeg met drie procent naar 3,98 miljard dollar (net geen drie miljard euro), de vergelijkbare omzet bleef daarbij stabiel. De nettowinst kwam uit om 332 miljoen dollar (250 miljoen euro), vergeleken met 303 miljoen dollar een jaar eerder. Omwille van dat resultaat heeft het bedrijf besloten om zijn verwachtingen voor het volledige jaar te verhogen naar een winst van 2,95-3 dollar per aandeel.
Beter dan concurrenten
Dat de vergelijkbare omzet bij Gap terugviel, was vooral te wijten aan slechte resultaten bij verschillende grote Amerikaanse retailers. Op het einde van het tweede kwartaal had Gap in totaal 3.594 winkels wereldwijd. Begin volgend jaar wil het zijn eerste twee winkels openen in India, waar het mikt op een totaal van veertig filialen.
Gap doet het wel nog steeds stukken beter dan zijn concurrenten: zo daalde de omzet van Aeropostale in het tweede kwartaal met 13% en ook bij American Apparel daalde de vergelijkbare omzet met 6% in het tweede kwartaal.