Eind januari sluit Galeria Inno haar webshop. Ook tijdens de soldenperiode zijn er online geen koopjes te doen. Het is afwachten wat de nieuwe eigenaar met Inno van plan is.
Wachten op de nieuwe baas
Galeria Inno heeft zijn klanten per mail verwittigd dat zijn webshop dicht gaat. Zelfs nu tijdens de solden kunnen shoppers alleen in de fysieke winkels van de keten terecht voor kortingen. De beslissing komt van hogerhand en lijkt een gevolg te zijn van de recente fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof.
“Het is ons Duitse moederbedrijf Galeria Kaufhof dat beslist heeft onze webwinkel stop te zetten”, laat Jok Junius, e-commercedirecteur bij Galeria Inno, weten aan De Tijd. De directeur is nochtans zelf overtuigd van de nood aan een webshop: “We hebben de ambitie en de noodzaak voor een nieuwe webshop, maar we wachten op de strategie van onze nieuwe aandeelhouder.”
Met die nieuwe aandeelhouder bedoelt Junius Signa, de holding achter Karstadt waarmee Galeria Kaufhof-eigenaar HBC Europe afgelopen zomer een joint venture aanging. Hoewel er sprake is van een fusie, krijgt Karstadt het grotendeels voor het zeggen met een nipte meerderheid in de aandelen en ook de bovenhand in de directie. Karstadt blijkt er immers financieel iets beter aan toe te zijn dan HBC, dat zwaar in de schulden zit.
Voorlopig geen lokale investeringen
Onder HBC Europe vielen naast Galeria Kaufhof en Galeria Inno ook de warenhuizen van Hudson’s Bay in onder meer Nederland. De vraag is dus of de aandacht nu wel nog naar Inno zal gaan, ook bij het management van de keten zelf: “We weten nog niet of Karstadt voorstander is van een gecentraliseerde aanpak”, zegt Junius. Tot nu toe werd de Inno-webshop door Kaufhof uitgebaat.
Inno wil zelf een nieuwe Belgische webwinkel openen, “maar we wachten op de e-commercestrategie van onze nieuwe aandeelhouder”, klinkt het. “Zolang die onduidelijk is, doen we lokaal geen grote investeringen.” Voorlopig moet de warenhuisketen daarom zonder webshop verder.
Dat Galeria Inno door de nieuwe holding zou worden afgestoten, is volgens woordvoerder Martine Baetslé “niet aan de orde”. “Inno is een van de meest winstgevende delen van de groep. Door de moeilijkheden in de winkelsector daalt de omzet, maar door efficiënter te werken stijgt de winst”, aldus nog Baetslé. In 2017 viel de omzet van de Belgische warenhuisformule inderdaad met 2% terug, maar steeg de nettowinst wel tot 7,3 miljoen euro.