Je stapt in een pashokje waar een scanner al je maten opneemt en vervolgens zie je op het scherm een 3D-rastervoorstelling van je eigen lichaam waarop je, naar believen, tientallen gedigitaliseerde kledingstukken kunt passen… zonder uit de kleren te moeten. Het is geen sciencefiction meer, maar een realiteit die bedacht is door het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion. Nog tot het einde van het jaar is “de paskamer van de toekomst” – tegen betaling – in gebruik bij Galeria Inno in de Gentse Veldstraat.
Gemiddeld 8 keer passen
De gemiddelde Vlaming moet acht keer een kledingstuk uitproberen in het pashokje alvorens tot aankoop over te gaan. En dan nog valt het resultaat vaak dik tegen: een studie wees uit dat 50% van de consumenten niet tevreden is over een aankoop wanneer ze thuis voor de spiegel staan. Slecht nieuws voor de consument, maar ook voor de handelaar. Want die laatste mag dan wel een kledingstuk verkocht hebben, een ontevreden klant zie je niet snel terug…
Dat verschijnsel probeert dus iStyling tegen te gaan met zijn hoogtechnologische concept, waarvan de ontwikkeling startte in 2006 en het resultaat – cabine met hard- én software – in maart van dit jaar zijn primeur kende in het winkelcentrum K in Kortrijk, waar de eerste ‘iStyling boutique’ zijn deuren opende.
Nog tot eindejaar “op afspraak” in Gent
Kort na die primeur testte de Gentse Galeria Inno het hele concept al eens uit. “Tot grote tevredenheid van onze klanten”, zegt de woordvoerster van de Gentse vestiging: “we hadden hen via ons Sensa-huismagazine uitgenodigd voor een volledig programma inclusief 3D-bodyscan en stijl- en kleurenadvies in samenwerking met de personal shoppers van La Patka. Die betalende sessies waren meteen volgeboekt, daarom hebben we besloten om dit initiatief nu te herhalen, maar dit keer op afspraak. De 3D-pascabine zal hier nog tot eind december staan. De scan én het advies door de personal shoppers van La Patka kosten 120 euro.”
Ongeziene mogelijkheden voor naverkoop
Volgens de bedenkers van iStyling betekent de “paskamer van de toekomst” niet alleen een revolutie tijdens de aankoop zelf, ze opent ook mogelijkheden voor de naverkoop: “Zo kan de winkel perfect per klant bijhouden welke artikels of kledingstukken hij of zij reeds gekocht heeft en daar bij latere aankopen rekening mee houden. Bovendien kan de kledingzaak haar klanten via mail ook tonen hoe ze eruit zouden zien met stukken uit de nieuwe, pas binnengelopen collectie. Dit is een veel persoonlijker benadering dan het opsturen van reclamefolders met topmodellen”, klinkt het bij DNA Interactif Fashion.
{youtubejw}KMxxv1vHFv8{/youtubejw}