De Belgische vestigingen van Galeria Inno hebben het niet onder de markt, zo blijkt uit het jaarverslag 2017. Doordat minder klanten de weg vonden naar de warenhuizen, zakte de omzet met 2%. De winst sprong wel flink hoger.
336 miljoen euro omzet
Galeria Inno zag zijn omzet in ons land vorig jaar afklokken op 336 miljoen euro, De lichte omzetdaling komt vooral doordat de zestien vestigingen minder klanten wisten te lokken, zeker in de winkels in Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven, Namen en Woluwe. In zijn jaarverslag, dat zakenkrant De Tijd inkeek, schrijft Inno dat toe aan “verkeersproblemen”. Ook in Charleroi daalde het aantal klanten, wat de groep dan weer klaart door de opening van een nieuw winkelcentrum pal naast de lokale Inno.
Beter nieuws is er van het winstfront: de bedrijfswinst lag met 13,7 miljoen euro liefst 36% hoger en de nettowinst steeg met 26% naar 7,3 miljoen. Mogelijkerwijs een gevolg van de komst van nieuwe kledingmerken, het herinrichten van bepaalde winkels en het snijden in de kosten voor personeel.
Galeria Inno is sinds 2015 eigendom van de Canadese winkelreus Hudson’s Bay Company, die Inno’s Duitse moederbedrijf Galeria Kaufhof destijds overkocht van de ook al Duitse Metro Group. Galeria Kaufhof, dat fusiegesprekken voert met zijn Duitse concurrent Karstadt, maakte in juni nog teleurstellende kwartaalresultaten bekend.