4,12 miljard euro omzet
Hermès, opgericht in 1837, genereerde in zijn recordjaar 4,12 miljard euro aan omzet, goed voor een stijging met 9,7% (+11,1% tegen constante wisselkoersen). Vooral de eigen winkels scoorden sterk, met een omzetgroei van 12,7%. De groep waarschuwt echter dat de operationele marge zal afklokken op “ietsje boven de 31%”, terwijl Hermès vorig jaar nog kon uitpakken met 32,4%.
Het vierde kwartaal was wel het minst goede van het hele jaar: de groei viel terug tot +9,6% (tegenover +10,4% in het derde trimester en +12% in de eerste jaarhelft). In Amerika (+15%) en Japan (+13%) bleef Hermès sterk presteren, maar in Europa moest de groep tevreden zijn met een +7%.
De horlogeafdeling was de enige die terrein prijs moest geven (-11%): alle andere sectoren gingen er op vooruit, van lederwaren (+15%) over pret-à-porter (+12%), accessoires (+12%) en parfums (+10%) tot zijde & businesstextiel (+8%). Het Franse luxehuis publiceert meer gedetailleerde jaarcijfers op 25 maart.
Voor het lopende jaar gaat het management uit van een groeivertraging: Hermès voorspelt een groei van ‘maar’ 8% als gevolg van de aanhoudende economische en geopolitieke moeilijkheden en de muntschommelingen.