In de laatste vier maanden van 2021 is de omzetgroei van Asos aanzienlijk vertraagd, ten gevolge van de aanhoudende logistieke beperkingen en de toegenomen onzekerheid door de omikronvariant.
Sterke prestaties in eigen land
De totale opbrengsten van het online modeconcern stegen met ‘slechts’ 2% (5% bij constante valuta) tot 1,39 miljard pond (1,6 miljard euro), veel minder dan de dubbele groeicijfers die we doorgaans zien bij de Britse e-tailer. In Europa en de regio “Rest van de wereld” moest Asos als gevolg van de vierde coronagolf gas terugnemen. Waar de schade op het Europese vasteland met een krimp van 3% nog meeviel, zag het modebedrijf de opbrengsten elders in de wereld met een vijfde kelderen.
In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bleef Asos wel goede zaken doen. De Britse omzet steeg zelfs met 13%, aangedreven door een sterke vraag naar uitgaanskleding. In de Verenigde Staten groeide de omzet met 7% tot 172,6 miljoen pond (205 miljoen euro), ondanks aanzienlijke vertragingen in de havens en verstoringen in de toeleveringsketen, waardoor het bedrijf niet volledig aan de vraag kon voldoen.
Prijsverhoging
Asos gaat nu zijn prijzen verhogen met 1 tot 6% om de gestegen kosten bij de eigen merken en partnermerken te compenseren, schrijft Fashion Network.
Ondanks de groeivertraging houdt het modebedrijf vast aan zijn eerdere prognoses voor het volledige jaar: een omzetgroei van 10-15% en een aangepaste winst voor belastingen tussen 110 en 140 miljoen pond (130-155 miljoen euro).