Modegroep FNG is ondertussen een gevestigde naam in de Benelux en dus begint het bedrijf uit te kijken naar andere markten. Voor de Nederlandse merken ziet CEO Dieter Penninckx ruimte in Duitsland, terwijl hij voor de Belgische naar Spanje kijkt.
Duitse overname
In Duitsland heeft Claudia Sträter momenteel al een winkel, maar ook voor Expresso en Miss Etam liggen er volgens FNG kansen bij de oosterburen. Het Belgische CKS is dan weer al een tijdje te vinden in Spanje, met onder andere een eigen winkel in Barcelona.
Om de expansie naar het buitenland te versnellen, denkt Penninckx zelfs aan een overname in Duitsland. “De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, zegt hij aan het FD.
Ook in Benelux mogelijk nog overnames
Ook in de Benelux is de overnamehonger nog niet helemaal gestild. “Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux”, aldus Penninckx. “In de Benelux zijn we groot en divers genoeg voor een actief portfoliomanagement, dus om winkelpanden, logistiek, IT of kennis uit te kunnen wisselen. Meer merken kan in de modemarkt meer van hetzelfde zijn.”
Bij elke overname pakt FNG het steevast op dezelfde manier aan. Een kwakkelend merk wordt met een beter imago in de markt gezet, terwijl achter de schermen ook de organisatie vereenvoudigd wordt, om zo de winst te maximaliseren. “Hoe Miss Etam was ingericht: daar krijg je hoofdpijn van. Een enorme structuur, heel veel lagen en een waterhoofd. Er werkten driehonderd mensen op het hoofdkantoor, nu nog geen honderd. Wij besturen de bedrijven als mkb-bedrijven naast elkaar.”