FNG wil een faillissement vermijden om een doorstart te maken met haar Zweedse e-commercebedrijf Ellos Group. “Komt de doorstart er niet, dan dreigt waardevernietiging,” zegt CEO Paul Lembrechts.
“Intensieve en constructieve gesprekken”
Ellos Group is de enige overblijvende operationele activiteit uit de FNG-merkenportefeuille. Het bedrijf verkoopt en levert interieurartikelen en kledij in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland. Kwartaal na kwartaal zet het e-commerceplatform sterke cijfers neer: de aangepaste EBITDA groeide de afgelopen 12 maanden met 33 procent, tot omgerekend 30,4 miljoen euro (tot september 2020, vergeleken met 2019) en vermoedelijk zal het vierde kwartaal van 2020 alle voorgaande kwartalen overtreffen.
“Uit analyses van het management blijkt dat zowel het aantal klanten als de uitgaven van de bestaande klanten blijven stijgen, twee belangrijke parameters voor de groei van het e-commerceplatform”, zegt Lembrechts in een persbericht. Volgens hem is een doorstart de beste optie: “In het belang van alle stakeholders, zoals schuldeisers, aandeelhouders, medewerkers en klanten van Ellos, hebben we eerder al de aanstelling van een bemiddelaar gevraagd en gekregen. De sterke resultaten van Ellos zijn een opportuniteit. Ze kunnen de basis vormen van een doorstart. Daarvoor liggen nu werkbare pistes op tafel.”
De Raad van Toezicht van FNG NV wil het momentum van Ellos Group aangrijpen om voor een scenario van waardecreatie te kiezen. Er vinden “intensieve en constructieve” gesprekken plaats met het consortium van banken en met het private equityfonds Nordic Capital dat Ellos Group aan FNG NV verkocht. Op een Algemene Vergadering van Aandeelhouders wil de raad nu meer details verschaffen en de aandeelhouders informeren over de jaarrekening 2019 en andere bestuurlijke aangelegenheden. De Raad van Toezicht is samengesteld uit Roald Borré (voorzitter), Gino Van Ossel, Philippe Vandeurzen, Emiel Lathouwers en Marieke Vollering.