De Belgische modegroep FNG kijkt tevreden terug op zijn boekjaar 2017: de omzet steeg naar 482 miljoen euro en ondanks de forse investeringen in de modernisering van de winkels en na de fusie met R&S werd er toch winst geboekt.
Brantano als speerpunt
De investeringen in Brantano misten alvast geen doel: de ketens die werden bijgewerkt naar het nieuwe concept verhoogden vorig jaar hun omzet met 20%. Ook de investeringen in het online luik van loonden: de online omzet van die keten gingen met +24.7% omhoog. Ook andere ketens tekenden positieve cijfers op: zo wist Steps zijn online omzet meer dan te verdubbelen, van 5,5 miljoen euro in 2016 naar 13,5 miljoen in 2017.
Dankzij deze resultaten ziet FNG zich gesterkt in zijn visie om Brantano in te zetten als speerpunt voor verdere expansie. Twee nieuwe concepten, Brantano Boutik en Brantano Market, moeten het FNG toelaten om met zijn schoenenketen de hele Belgische schoenenmarkt af te dekken. Bovendien komt er een nieuwe webshop, die Brantano een kans moet geven om zo veel mogelijk graantjes mee te pikken van het miljard euro dat tussen nu en 2020 zou verschuiven van fysieke naar online omzet. Daarom zou de groep ook verder inzetten op de verkoop via externe platforms als Wehkamp.nl, Zalando.com, Bijenkorf.nl en Bol.com.