In Schelle en Sint-Denijs-Westrem heeft Brantano vandaag de eerste vestigingen geopend van haar nieuwe winkelformule ‘boutik by brantano’. Hiermee wil de retailer een bestemmingswinkel worden voor mode en schoenen.
80% mode-aanbod
Eerder dit jaar had CEO Dieter Penninckx van FNG al aangekondigd dat Brantano een volwaardige modespeler zou worden, met naast de schoenencollectie een compleet aanbod merkenmode voor het hele gezin. Met de opening van de eerste twee boutik by brantano-winkels beantwoordt de retailer de vraag van Brantano-klanten naar een breder merkenaanbod. De formule legt de focus op modemerken van het middensegment tot de bovenkant van de markt, met een hoogwaardig aanbod schoenen ter aanvulling.
Boutik moet een ‘one stop shopping destination’ worden voor mode en schoenen. In de assortimentsmix vertegenwoordigt mode zo’n 80% van het aanbod. Het gaat (met uitzondering van CKS) niet om merken uit de FNG-stal, wel om bekende internationale merken als Armani Exchange, Hugo Boss, Comma, G-Star, Guess, Replay, Ted Baker, Tommy Hilfiger of Superdry.
RetailDetail bezocht de winkel op het A12 retailpark aan de Boomsesteenweg in Schelle, in het voormalige pand van Concept Fashion. Het winkelinterieur oogt overzichtelijk, met ondanks de oppervlakte van bijna 900 m² toch een intieme boetieksfeer. Blikvanger is een centrale zone van de winkel, die geheel is opgetrokken uit spiegelglas. Daar bevinden zich de paskamers, een ‘personalshoppingarea’ en de kassa. De diverse belevingswerelden daarrond zijn geen klassieke merkenshops: de winkel combineert namelijk verschillende merken op kleur en stijl om het de shoppers makkelijker te maken.
Ook online
Met het nieuwe concept bouwt Brantano verder op zijn sterktes: de hoge merkbekendheid en de ruime spreiding van het winkelnetwerk. Tegelijk lanceert het bedrijf ook online het uitgebreide premiummerkassortiment van boutik op brantano.be: de winkels fungeren als fysieke afhaalpunten voor alle online bestellingen. Daarnaast ziet de retailer een zeer sterke groei in thuisleveringen bij e-commerce: wel 44% groei in vergelijking met een jaar geleden. “En deze groei versnelt de afgelopen twee maanden aanzienlijk”, aldus Penninckx. Hij gelooft in een omnichannelverhaal waarbij fysieke winkels toch twee derden van de modeomzet zullen behouden, met een groeiend belang van ‘click & reserve’-concepten.
De komende maanden gaat FNG de nieuwe winkelformule grondig testen en gereedmaken voor verdere uitrol in 2019. Als de lijn van de afgelopen twee weken proefdraaien wordt verdergezet, ziet het er alvast goed uit, aldus de CEO. De groep ziet potentieel voor een dertigtal ‘boutik by brantano’-winkels, ook op centrumlocaties. “We dromen onder andere van de Meir, dat is immers ook een hightrafficlocatie.” Afgelopen zomer werd overigens opnieuw een groep bestaande Brantano’s verbouwd naar het succesvolle nieuwe concept en werd er één nieuwe winkel geopend. Daarmee komt het aantal verbouwde Brantanowinkels op tachtig.