Modegroep FNG (bekend van merken als Brantano, CKS, Miss Etam en Steps) ziet een zware impact van het coronavirus op de bedrijfsactiviteiten. Terwijl de winkels gesloten blijven, valt ook de e-commerceomzet sterk terug.
“Consumenten stellen niet-essentiële aankopen uit”
In België zijn de winkels van de groep sinds 17 maart verplicht gesloten, in Nederland (waar geen verbod geldt) besloot het bedrijf om sinds 19 maart alle winkels voor onbepaalde tijd te sluiten omwille van de gezondheid en veiligheid van medewerkers en klanten. De onlineverkoop blijft lopen, maar ook die omzet komt onder druk: “Door een daling in het consumentenvertrouwen in alle geografische markten van FNG, wordt verwacht dat consumenten niet-essentiële aankopen zullen verminderen en/of uitstellen”, zegt de retailer in een persbericht.
Ook de bestellingen van groothandelsklanten vallen sterk terug. Daarnaast wordt FNG geconfronteerd met vertragingen en annulaties in productie en transport, onder andere als gevolg van fabriekssluitingen. Wat de gevolgen zullen zijn op de bevoorradingsketen is nog niet volledig duidelijk, maar ze zullen groot zijn en lange tijd nodig hebben om te normaliseren.
FNG start onderhandelingen op met leveranciers voor een tegemoetkoming in of uitstel van huur- en andere kosten. De groep rekent op bijkomende steunmaatregelen van de overheid, en ook op begrip en solidariteit van al haar stakeholders. “FNG verwacht dat de impact van deze crisis minstens de rest van het jaar voelbaar zal zijn”, zo luidt het. Het bedrijf bedankt uitdrukkelijk alle medewerkers in deze uitzonderlijke en moeilijk voorspelbare omstandigheden: “We zijn ontzettend dankbaar voor jullie inzet, jullie betrokkenheid, jullie solidariteit naar elkaar en naar het bedrijf toe.”