FNG gaat voor meer vrouw en meer Benelux
Als reden voor de acquisitie geeft het Belgische modehuis, eigenaar van onder andere CKS en Fred & Ginger, onder meer op dat de overname past in de strategische keuze van FNG om meer focus te leggen op dameskleding. Inclusief Claudia Sträter groeit het aandeel dameskleding in het globaal omzetcijfer immers van 40% naar meer dan 60%.
Claudia Sträter wordt al sinds 1970 in de Nederlandse markt verdeeld en richt zich vooral op vrouwen boven de 35, wat er volgens FNG Group toe bijdraagt dat het merk minder crisisgevoelig is en ook in de huidige marktomstandigheden blijft groeien.
Bovendien is het damesmerk volgens FNG-oprichters Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke complementair met de andere merken van de groep en vallen er heel wat synergie-effecten te realiseren, zowel in de back-office als – dankzij hun kennis van de lokale markten – in de verkoop.
Nederlandse uitvalsbasis en terugkeer naar België
Concreet blijft de dagelijkse leiding over Claudia Sträter bij het huidige management, onder leiding van algemeen directeur Frits Helmstrijd. Wel zal het hoofdkantoor van het merk in Diemen, bij Amsterdam, gebruikt worden als uitvalsbasis voor alle activiteiten van de groep in de Nederlandse markt, waaronder de uitrol van CKS- en Ted Baker-winkels in het land.
Omgekeerd is FNG Group ook van plan Claudia Sträter weer naar België te halen, hoewel het merk er pas een aantal jaren geleden is weggetrokken. Dieter Penninckx, managing director, legt uit: “Na een afwezigheid van een paar jaren zijn we ervan overtuigd dat Claudia Sträter als merk opnieuw zal aanslaan in België.”
FNG Group
Met behulp van de overname zal FNG Group naar eigen schatting dit boekjaar de kaap van 80 miljoen euro omzet bereiken. Het bedrijf, dat vandaag 500 mensen tewerkstelt, plant de komende jaren het retailnetwerk verder te laten groeien tot een 150-tal eigen winkels in de Benelux en meer dan 200 medewerkers aan te werven.