Schaalvoordelen
“Om een succesvolle onderneming uit te bouwen in de fashion- en retailwereld is het cruciaal om te beschikken over een portfolio aan complementaire merken enerzijds, zodat je flexibel kan inspelen in een snel veranderende markt, en schaal anderzijds, dit om maximaal van schaalvoordelen te kunnen genieten. De samenwerking met Miss Etam biedt op dit vlak vele kansen en mogelijkheden”, zegt Dieter Penninckx van FNG Group.
FNG Group is het moederbedrijf van merken als Fred & Ginger, CKS, Expresso en Steps. De Belgische groep is al enkele jaren sterk aan het inzetten op de Nederlandse markt. R&S Retail Group is zelf pas sinds vorig jaar eigenaar van Miss Etam, dat zo uit het faillissement werd gered.
Beide bedrijven beschikken samen over een kleine 500 verkooppunten en ongeveer 2.600 medewerkers. Hun gecombineerde omzet is circa 350 miljoen euro. De bedrijven onderzoeken wel nog hoe de samenwerking in de toekomst concreet kan worden ingevuld. Zo is nog niet duidelijk of het zal neerkomen op een fusie of een overname. Dat zal in de komende maanden moeten blijken, laat Dieter Penninckx weten aan De Tijd.
Wel geeft Penninckx al te kennen dat hij Miss Etam op termijn ook naar de Belgische markt wil brengen, zij het dan mogelijk onder een andere merknaam, aangezien hier al het Franse enseigne Etam actief is. Ook op het gebied van e-commerce kan FNG Group volgens Penninckx veel aan Miss Etam hebben.