FNG, het moederbedrijf van modeketens als Miss Etam, Brantano, CKS en Fred & Ginger, heeft er een sterk 2016 opzitten. Dankzij synergievoordelen en een rationele aanpak bij de integratie van de verschillende overgenomen bedrijven wist het de ambities waar te maken.
Miss Etam opnieuw gezond
Voor heel 2016 haalde FNG een omzet van 458,2 miljoen euro, waarbij meer dan de helft werd gerealiseerd door de FNG Group. Miss Etam droeg 98,7 miljoen euro bij en schoenketen Brantano haalde een omzet van 123,3 miljoen euro.
De EBITDA voor de volledige groep kwam uit op 37,6 miljoen euro, waarvan 2,9 miljoen euro dankzij Miss Etam en 4,4 miljoen euro via Brantano. Dat wil zeggen dat de FNG Group voor het eerst een EBITDA heeft gehaald van meer dan 30 miljoen euro, een stijging van meer dan 10 procent ten opzichte van een jaar eerder.
2016 was voor FNG, voorheen R&S Retail, een spannend jaar, met enkele belangrijke overnames. Zo is het sinds januari 2016 eigenaar van Miss Etam, dat nog geen jaar na de doorstart opnieuw een gezond bedrijf is. Sinds 9 september maakt de FNG Group door middel van een openbaar ruilbod ook deel uit van FNG en tot slot werd op 14 september ook nog de Belgische schoenketen Brantano verworven.
Verhogen rendement
Bij Brantano werd na de overname door FNG ook een nieuw concept geïntroduceerd, dat bijzonder succesvol blijkt te zijn. Alle winkels, die volgens het nieuwe concept werken, hebben een omzetstijging van 20 procent of meer gerealiseerd.
De komende jaren wil FNG vooral focussen op het creëren van waarde door optimalisering van bedrijfsprocessen en het realiseren van synergiën, waardoor het rendementsniveau aanzienlijk kan stijgen. Daarbij zal het aankoopplatform van FNG met kantoren in Turkije, India en Hongkong meer en meer ingezet worden voor alle merken. Ook het quasi volautomatische logistieke platform van Miss Etam zal door de andere merken in gebruik genomen worden.
FNG maakt zijn definitieve cijfers voor het boekjaar 2016 eind april bekend.